Selasa, 09 November 2010

DOSA YANG TIDAK DIAMPUN

DOSA YANG TIDAK DIAMPUN

Ada satu dosa yang tidak diampuni Allah, iaitu dosa syirik.
.
Firman Allah:
Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan Dia, dan mengampuni dosa selain dosa syirik itu bagi siapa saja yang dikehendakiNya. Sesiapa yang menyekutukan Allah, maka sesungguhnya dia telah tersesat sejauh-jauhnya. (An'Nisa: 116)
.
Adapun dosa-dosa selain syirik, sebesar apa pun ia dan berapa saja banyaknya, akan diampuni Allah jika bertaubat atau meminta ampun kepadaNya dengan bersungguh-sungguh. Seperti telah diterangkan pada pembahasanA/te/i Maha Pengampun, orang yang telah membunuh seratus orang pun diampuni Allah dosanya setelah dia bertaubat dengan taubat nasuha. Begitu jugalah dengan dosa-dosa lainnya seperti berzina, mencuri, meminum arak, berjudi dan sebagainya, akan diampuni Allah jika betul-betui bertaubat kepadaNya.
.
Bererti hanya ada satu dosa yang tidak diampuni Allah, iaitu dosa syirik atau menyekutukan Allah. Mengenai syirik ini ada orang yang terang-terangan menyekutukan Allah, ada yang menyekutukan Allah secara tersembunyi dan ada juga yang menyekutukan Allah tanpa dia sedari.
.
Menyekutukan Allah secara terang-terangan misalnya orang yang mengiktikadkan ada tuhan bapa, tuhan ibu dan tuhan anak, seperti kepercayaan orang-orang Kristian. Begitu juga orang yang menyembah berhala, kononnya dia menyembah berhala itu tidak lain untuk mendekatkannya kepada Allah. Ada orang yang mempunyai akidah seperti itu. Firman Allah dalam surah Az-Zumar ayat 3 yang bermaksud: "Dan orang-orang yang mengambil perlindungan selain Allah, mereka berkata: "Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya."

.
Orang yang menyekutukan Allah secara sembunyi misalnya orang yang mempunyai fahaman ada yang berbuat mengatur alam ini selain Allah. Mereka yang beranggapan ada yang menjadikan selain Allah. Begitu juga tentang memberi rezeki, menghidupkan dan mematikan, menurunkan hujan, memelihara, begitu juga tentang memberi manfaat, mudarat, sebagainya. Banyak lagi contoh lain amalan yang membawa kepada syirik. Terkadang orang yang melakukannya tidak sedar bahawa dirinya telah melakukan amalan syirik.
.
Kesimpulannya hanya dosa syirik yang tidak diampuni Allah. Namun demikian tidaklah tertutup kemungkinan bagi orang yang melakukan syirik itu untuk bertaubat. Allah tidak mengampuni dosa syirik maksudnya selama orang musyrik itu tidak menukar fahamannya. Kalau dia sudah menukar fahamannya, dia percaya hanya Allah yang berkuasa, hanya Allah yang menentukan dan menjadikan segala sesuatu, hanya Allah yang patut disembah, setelah itu dia bertaubat atas fahamannya yang menyimpang itu, maka Allah akan mengampunkannya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar